Translate

torsdag 14 mars 2013

Frusna fötter

Jag och en kompis bestämde oss tidigare på kvällen igår för att försöka fånga en stjärnklar himmel på bild. Väl dags vid nio snåret på kvällen kunde vi konstatera att det fanns ingen klar stjärnhimmel eftersom det hade blivit molnigt. Packade ändå kamerautrustningen och en termos med kaffe fastän temperaturen låg på -15 grader.

Att fotografera då det är mörkt är en utmaning, både för fotografen och för kameran. Har inte mycket erfarenhet då det gäller det. Om man inte prövar så kan man inte heller vinna, eller hur?

Nattfotografering

Att fotografera bilar i rörelse i mörker har jag aldrig prövat på, bara sett på bild. Denna bild tog jag vid motorvägen och hade följande inställningar:

ISO 100
Bländare f/6.3
Slutartid 15 sekunder

Ytterligare hade jag ett ND 8 filter för att dämpa ljuset en aning. Motivet är kanske inte det bästa men denna bild togs endast i skolnings-syfte. Hade ordentligt frusna fötter då jag kom hem men hade ändå fått med några intressanta bilder :)

- Thomas -


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar