Translate

onsdag 27 mars 2013

Leverans

Jag berättade för några veckor att jag hade beställt kamerautrustning från nätet, igår anlände beställningen. Det var inte fråga om dyr kamerautrustning utan flera små nyttiga saker. Var rätt nöjd med beställningen tills jag prövade mellanringen (se bilden nedan). 

En mellanring skall sättas mellan kameran och objektivet och  med hjälp av den får du ännu större förstoring med ditt makro objektiv. Jag visste att mellanringen endast fungerar i manuellt läge men denna fungerade inte alls ihop med mitt Tamron objektiv. Fick inte fokus och fungera och jag kunde inte ens se mitt motiv i sökaren eftersom motivet blev allt för mörkt. 

Sen till "the scary part", kunde inte få loss mellanringen från kamerahuset! Jag trodde att mellanringen kommer och lämna fast och kommer att förstöra mitt objektiv, men lyckades som tur efter ganska många om och men få loss den med milt våld. 

I beställningen ingick en stor reflekor (1m), en diffuser till min externa blixt och en trådlös fjärrutlösare som har en räckvidd på ca 30 meter. 


Ha en skön dag!

- Thomas -







2 kommentarer:

  1. Hej Thomas!

    Jag har ett likadant set mellanringar, och det är ju faktiskt den billagste varianten. För ca 40-60 USD får man köpa såna som har "connectors" så att bl.a. fokusering funkar. Problemet du antagligen råkat ut för är att du inte kan manuellt justera slutaren/öppningen på objektivet (eller så kan du, men inte gjort det).

    Jag använder mina ringar med objektiv där jag manuellt ställer in slutaren, och ganska ofta får jag gå ner ända till 1.8 vilket är den största öppningen mitt 50mm tillåter.

    Det är också intressant att många missar det här med hur man får loss ringen från kameran (du är inte den enda). Kanske du redan kom på det, om inte så är det den där lilla "knoppen" (syns på din bild av ringarna) som ska skuffas fram och då lossnar ringarna hur lätt som helst.

    Personligen tycker att det är en enkel lösning för makrofotande, men som sagt, det krävs att man kan ställa in slutaröppningen manuellt på objektivet. Och helst stativ eftersom det är manuell fokusering.

    Och som sagt, den dyrare varianten om man vill ha autofokus och styra via kamerans knappar.

    -Paul

    SvaraRadera
  2. Tack Paul för den utförliga kommentaren! Du får ta och visa mig detta då vi ses i maj. H. Thomas

    SvaraRadera