Translate

torsdag 11 april 2013

Fotokurs

Om en månad skall jag åter på fotokurs till Hangö. Kursen som jag har deltagit är ordnad av Hangö Sommaruni och är uppdelad i fyra delar, en i kvartalet. Nu är sista delen som är på gångs och det känns på samma gång tråkigt att kursen tar slut eftersom man har fått många vänner genom kursen.

Här är länken till följande kurs (är redan fullbokad):



Förstås har vi varje gång en hemuppgift och var och ens bilder gås igenom i klassen. Hemuppgiften för denna gång är följande:

Rörelse 1 (motivet i rörelse)

Rörelse 2 (kamerarörelse)

Vårnatt

Vårblommor

Eget motivval

Har inte själv funderat mera på dessa men det börjar vara på tiden att jag börjar ta tag i denna hemuppgift eftersom jag har bara en månad tid. Rörelse 2 uppgiften är något som jag inte själv inte är ett dugg intresserad av, men jag skall försöka bidra med någonting i alla fall. Det finns många fotografer som fotograferar t.ex. en skog (trädstammar) med ca 10 sekunders slutartid men som i slutskedet rör kameran upp och ned för att skapa oskärpa i bilden. Det är en sorts fotografering som vissa gillar, men jag brinner absolut inte för det. 

- Thomas - 

3 kommentarer:

  1. Jag kan gilla vissa bilder i just den stilen, men för det mesta så blir det lite jobbigt att titta på dem. Speciellt om det är en fotograf som bara tar sådana bilder... Har du tagit panoreringsbilder nån gång? Det skulle ju vara en idé?

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller med men på samma gång kan dom vara på sätt och vis intressanta . Jag hade faktiskt tänkt att göra en panorering som en uppgift.

    SvaraRadera
  3. Jag måste medge att jag inte heller direkt "brinner" för de där sk Willamobilderna, men de kan vara ganska skojiga i situationer då man inte hittar några "bra" motiv att fota. Och det är ju inte precis krävande: Bara att ta tillräckligt många bilder så att man hittar nåt guldkorn som ser intreassnt ut.
    Sen behöver det ju inte vara typ trädstammar som man fotar (alltså drar kameran vertikalt eller horisontalt) med kamerarörelse: Sätt kameran på bilens instrumentbräde (obs, jag har på känn att polisen inte är så förtjust i detta) och fota med lång slutartid medan du kör.
    Och sen har vi "camera tossing", mao att du slänger upp kameran i luften med lång slutartid. Förstås ska man sen ha nåt väldigt tjockt och mjukt på golvet/marken så att kameran inte går sönder, och helst ska det vara en litet äldre, sliten kamera så att det inte är hela världen om kameran landar bredvid i alla fall. Inte nåt att rekommendera om du har en ny kamera :-)
    Jag provade på en litet egen variant där jag höll i kameraremmen medan jag svingade i runt med kameran. Måste medge att en liten adrenalinkick fick jag av tanken "tänk om remmen brister eller kameran råkar stöta i nåt hårt".
    Vi ses nästa månad,
    -Paul

    SvaraRadera