Translate

måndag 15 april 2013

Hårda vindar

Vaknade idag till att det blåste riktigt ordentligt, det är länge sedan det har blåste på det här viset. För att se något positivt i detta är det ej minus grader idag på morgonen. Betyder varmare tider och kan bara konstatera att vintern är förhoppningsvis definitivt över! :)

Att fotografera i storm är alltid inte lätt, speciellt om det riktigt hårt väder. Var med om det i höstas då jag var ut till Norra Vallgrund och försökte få bilder av ett stormande hav. Den gången började stativet vandra självmant i den hårda vinden och det var omöjligt att fotografera med längre slutartider. En bild som jag till slut lyckades få berättar ganska mycket om hur hårda vindar det blåste vid det tillfället.


Har ett enkelt hjälpmedel till att fotografera då det blåser hårt. Av en rektangulär bit ek har jag i den fällt in en nästan lika stor stålbit och därefter limmat en utsågad fanérbit på undre sidan. I stålbiten har jag sedan svetsat fast samma gänga så man kan endera fästa en kamera eller något annat i den. Gängan står upp över ekskivan en liten bit. För att jag ej skall behöva skruva fast kameran har jag istället ett fäste från stativet jag istället brukar skruva på, som sedan kameran kommer fast i. 

Har ej nu en bild på manicken men jag skall ladda upp en tills imorgon. Är verkligen användbar då man vill fota lågt ifrån och är speciellt bra i hårt väder. 

Har tydligen stormtema på fotobloggen idag. :) Här är en annan stormig bild jag tog från Hangö under fotokursen. 


Hoppas ni alla skall ha en trevlig vecka!

- Thomas -




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar