Translate

lördag 13 april 2013

Slutartider

Vilken är den minsta slutartid jag kan använda för fotografering på frihand? Det finns en mycket enkel regel att lägga på minnet gällande det. 

Fotografera aldrig med mindre slutartid än vad brännvidden på ditt objektiv är.

Det betyder men andra ord, om du har ett 

50mm objektiv - fotografera med snabbare slutartid än 1/50 sekund
90mm objektiv - fotografera med snabbare slutartid än 1/100 sekund.
Detta är mitt Nikkor 180mm teleobjektiv och med det måste jag hålla slutartider med över 1/200 sekund för att få skarpa bilder. För att använda mig av lägre slutartider behöver jag ha kameran på ett stativ eller annan fast punkt. 

Till allt detta finns det dock ett undantag också. Om brännvidden är mindre än 50mm (t.ex. 35mm) måste slutartiden vara minst 1/60 sekund för att undvika oskärpa med frihandsfotografering. 

Man måste dock komma ihåg att många fotograferar med kortare slutartider än 1/60 sekund men då är det slutliga resultatet inte skarpt men det kan vara artistiskt snyggt istället.

Summa summarum till detta inlägg är att ju större objektiv, desto längre slutartid måste du ha för skarpa bilder.

- Thomas -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar